Waarschuwing: pas op voor veel te dure rioolbedrijven

18 mei 2020 05:47 uur

De gemeenten Deurne en Helmond adviseren om niet met bepaalde rioolontstoppingsbedrijven in zee te gaan die prominent op Google staan. Deze vragen vaak hoge bedragen. In de regio zijn afgelopen weken tientallen mensen de dupe geworden. Regelmatig zou de naam van een erkend bedrijf worden misbruikt.

Geen wagen met bedrijfslogo, maar een blanco busje, bestel- of luxe auto. Als dan de klant vraagt of ze van Adriaans, Coppelmans of Van Dijk zijn, zou er iets gemompeld worden van ‘ja’ of ‘daar werken we voor’. Vervolgens vragen deze ontstoppingsbedrijfjes een vergoeding die vele malen boven het normale tarief ligt. En soms is de verstopping niet opgelost.

De bedrijfjes staan met hun advertentie bovenaan bij Google.  Mensen bij wie de wc overstroomt of met een andere verstopping te maken hebben, zijn vaak in paniek en bellen het eerste nummer dat ze zien. Zeker als bij zo’n advertentie nog een slimme link wordt gelegd met een bedrijf van naam. En de mensen vragen niet eerst om een prijsopgave.

 ,,We hoorden dat iemand achthonderd euro moest betalen om een rioolverstopping te verhelpen, terwijl het werk normaal ongeveer honderd euro kost”, aldus een woordvoerder van de gemeente Deurne.  ,,Het is niet verboden wat deze bedrijfjes doen. De mensen laten een dienst door hen uitvoeren. Maar ze kunnen beter een van de rioolbedrijven inschakelen waar wij een overeenkomst mee hebben. Die mogen ook het werk uitvoeren als het probleem op gemeentelijk grondgebied deel ligt. En dan betaalt de gemeente de kosten.” Een zelfde advies/waarschuwing wordt ook door de gemeente Helmond verspreid. Die heeft vier rioolbedrijven waar ze mee werkt.

Die bekende riolerings- en ontstoppingsbedrijven zijn niet blij en zeggen veel last te hebben van bedrijfjes die hoge prijzen vragen (er worden zelfs bedragen genoemd van 1700 en 2400 euro). Zij worden er op aangesproken omdat hun naam gebruikt zou worden. Gedupeerde mensen bellen vervolgens dan wél naar Adriaans (Mierlo), COR Coppelmans (Nuenen) of Van Dijk (Bakel). Met opmerkingen van ‘zijn jullie zo duur geworden’. Als de mensen dan hun adres noemen, blijkt dat de erkende bedrijven daar niet zijn geweest. En vaak is de verstopping niet weg, waardoor deze alsnog moeten komen.

Bij een site die loodgieter-adriaans heet, wordt opgenomen met ‘Rioolservice’. De medewerker zegt dat het bedrijf niet deze naam gebruikt om zo klanten te krijgen. Over de genoemde hoge prijzen stelt hij dat ze gewoon  ‘de tarieven van het bedrijf’ rekenen.

Ervaringen

Een man uit Nuenen en een Helmonder hebben beiden een slechte ervaring. Beiden doen anoniem hun verhaal. Omdat ze de mensen die bij hun over de vloer zijn geweest, niet vertrouwen. ,,Ik kreeg een link doorgestuurd van een bedrijf. De site oogde goed”, aldus de Nuenenaar die een verstopping bij een familielid in Eindhoven wilde oplossen. ,,Ik vond het wel raar dat twee mensen voor de deur stonden zonder bescherming, gezien de corona-crisis. Maar een verstopte toilet is heel vervelend en als dat dan wordt verholpen, ben je blij.”

,,Ze lieten meteen een vooraf ingevuld formulier zien met een algemeen bedrag en voorrijkosten. En dan nog een hele rits dingetjes. Daarbij onder andere het aantal meters dat ze met hun apparatuur de riolering ingaan. Daarvoor stond een tarief van 67 euro per meter. ‘Het is dure apparatuur die we moeten gebruiken, zei hij. Ze waren er zes tot zeven meter ingegaan. Zo ontstond de enorme rekening van 712 euro.”

De verstopping was wel weg, maar de Nuenenaar zat met een heel vervelend gevoel. ,,Het was alsof de duvel er mee speelde: terug naar huis reed een wagen van COR (Coppelmans) voor me. Ik heb met signalen het busje tot stoppen gebracht en gevraagd: ‘Als ik jullie had gebeld, met dit probleem, wat had me dat gekost?’ ‘105 euro’, zei hij.”

Eén grote bende

De man uit Helmond trof ‘één grote bende aan’ nadat het ontstoppingsbedrijfje bij hem over de vloer was gekomen. ,,De toiletpot was kapot en de vloer naar de kloten.” Zijn vrouw had 385 euro moeten betalen. Ook hier werd een bedrag per meter in rekening gebracht. ,,Ik nam contact op met het bedrijf. ‘Jullie vragen meer dan een topadvocaat’, zei ik. Ze zouden terugbellen. Dat gebeurde natuurlijk niet.”

De Helmonder deed dat wel. Hij maakte een nieuwe afspraak op een nieuwe naam en een ander adres. En lokte zo de ontstoppers in de val. ,,We vingen ze op en hebben ze behoorlijk onder druk gezet om terug te betalen. Na 12 uur stond het geld op de rekening.” Wat bleef was de schade van 4000 euro. En de verstopping. Die is inmiddels opgelost, door Adriaans. Het wrange: ,,Het probleem zat in de gemeentelijke leiding en het kostte daarom niets.”

Aangifte doen vanwege de woekerprijzen heeft weinig zin, meldt een woordvoerder van de politie. ,,Dit is een civiele zaak, niet een strafrechtelijke. Ik kan me wel voorstellen dat als deze personen zich uitgeven voor iemand van firma X terwijl ze dit niet zijn, we kunnen spreken van fraude. Die firma X kan dan pogen om aangifte te doen van identiteitsfraude en dat hun goede naam daardoor wordt aangetast.”

De Consumentenbond geeft op haar website een aantal tips, waaronder de volgende: ‘Pas op voor loodgieters die bovenaan in Google staan, ga alleen met bedrijven in zee die in het eerste contact al meteen een duidelijke prijsindicatie geven en bespreek van tevoren alle kosten’. Bron: ed.nl