Herfst: problemen met het riool?

03 oktober 2015 19:03 uur
  • In vochtige perioden zoals de herfst en het begin van de winter zijn er vaker problemen met het riool. Wat moet u doen en wat kunt u van de gemeente verwachten?

Verstopping, en dan?

Controleer bij een verstopte riolering altijd eerst waar de verstopping zich bevindt. De gemeente kan pas tot actie overgaan bij een open toegang tot het riool.

Waar zit de verstopping?

U kunt controleren waar de verstopping zit, door de toegang tot de riolering bloot te leggen. U dient zelf de toegang tot de riolering bloot te leggen. Schakelt u iemand daarvoor in, dan worden die kosten NIET vergoed door de gemeente.

In de meeste gevallen bevindt zich op uw terrein een ontstoppingstoegang. Deze zit dan ter hoogte van de erfgrens richting het gemeentelijk hoofdriool. Als u niet weet waar de ontstoppingstoegang is, dan kunnen we u bij de gemeente helpen. De telefoniste kan op uw verzoek gegevens opvragen bij de buitendienst, die u zo snel mogelijk zal informeren.

Water in ontstoppingstoegang?

Constateert u dat er water staat in de ontstoppingstoegang, dan ligt het probleem waarschijnlijk op gemeentelijk grondgebied. U dient dit bij Mooiman via (0598-) 37 37 37 te melden (buiten kantooruren wordt u doorverwezen naar de gemeentelijke storingsdienst). De gemeente zorgt er voor dat het probleem zo snel mogelijk wordt verholpen.

Staat er ondanks de verstopping géén water in de ontstoppingstoegang, dan bevindt het probleem zich op uw eigen terrein. De gemeentelijke dienst kan u dan niet verder helpen. U moet zelf iemand inschakelen om de verstopping te verhelpen. Deze kosten zijn voor uzelf. Bron: Gemeente Hoogezand-Sappemeer.